Un nou studiu realizat de EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară) analizează frecvența cu care consumatorii din UE mănâncă pește și alte fructe de mare care ar putea conține mercur și dacă aceștia cunosc recomandările naționale privind cantitatea recomandată în dieta săptămânală.
Comisia Europeană a solicitat EFSA realizarea unui sondaj la nivelul UE, înainte È™i după ce unele țări È™i-au actualizat recomandările privind consumul speciilor ce pot conÈ›ine urme de mercur. Exemple de astfel de specii sunt peÈ™tii prădători mari, precum rechinul, peÈ™tele-spadă È™i tonul (bigeye È™i bluefin), deoarece aceÈ™tia se hrănesc cu peÈ™ti mai mici, acumulând mercur pe parcursul vieÈ›ii.
Solicitarea Comisiei a fost legată de discuÈ›iile cu statele membre UE privind limitele reglementate (Niveluri Maxime sau MLs) pentru mercur È™i de orice actualizare viitoare a evaluării riscurilor EFSA privind mercurul în alimente.
Un sondaj la nivelul Uniunii Europene
Un prim sondaj a fost realizat în toate cele 27 de state membre UE, Islanda È™i Norvegia, în perioada aprilie-mai 2023. Un al doilea sondaj a avut loc în 10 țări care È™i-au actualizat recomandările, plus alte cinci țări care nu au făcut-o, pentru a permite o comparaÈ›ie.
Sondajele au inclus o pondere mai mare de femei însărcinate (È™i care alăptează), deoarece fătul este populaÈ›ia cea mai expusă riscului provocat de mercur, deÈ™i beneficiază de nutrienÈ›i importanÈ›i prin consumul de peÈ™te din dieta mamei.
Frecvența consumului de pește și fructe de mare
Sofia Ioannidou, expert EFSA în consumul de alimente È™i coordonator al cercetării, a declarat: „60% dintre respondenÈ›ii din cele 29 de țări au declarat că mănâncă peÈ™te È™i fructe de mare. Aproximativ o treime dintre aceÈ™ti consumatori – 34% dintre adolescenÈ›i È™i adulÈ›i È™i 33% dintre femeile însărcinate – au declarat că consumă specii de peÈ™te cu cele mai ridicate limite de mercur de trei sau mai multe ori pe săptămână. DeÈ™i aceste rezultate sunt importante, trebuie tratate cu prudență din cauza incertitudinilor privind reprezentativitatea sondajelor”.
Cât de mult peÈ™te ar trebui să consume oamenii?
Majoritatea autorităților naÈ›ionale din UE recomandă 1-2 porÈ›ii pe săptămână pentru speciile cu limite mai mari de mercur (1,0 mg/kg) sau 3-4 porÈ›ii pentru speciile cu limite mai mici (0,5 mg/kg sau 0,3 mg/kg). Femeile însărcinate sunt adesea sfătuite să înlocuiască peÈ™tii mari cu peÈ™ti mai mici, care conÈ›in mai puÈ›in mercur.
Beneficiile pentru sănătate includ dezvoltarea funcÈ›iilor cognitive È™i imunitare la sugari È™i reducerea riscului de boli cardiovasculare la adulÈ›i. Pe de altă parte, expunerea la metilmercur – cea mai periculoasă formă de mercur – este legată de afectarea dezvoltării creierului È™i a sistemului nervos la făt È™i la copiii mici.
Conștientizarea recomandărilor dietetice
Pentru prima dată, EFSA a folosit metode din È™tiinÈ›ele sociale pentru a investiga dacă publicul cunoaÈ™te aceste sfaturi. Angela Bearth, membru al Comitetului ȘtiinÈ›ific al EFSA, a declarat: „DeÈ™i mulÈ›i consumatori au indicat că au auzit de recomandările din È›ara lor, factori precum gustul, costul È™i dorinÈ›a unei diete sănătoase influenÈ›ează mai mult obiceiurile alimentare. Este un fenomen comun: respondenÈ›ii spun un lucru, dar comportamentul lor indică faptul că alÈ›i factori primează”.
Cunoașterea beneficiilor vs. riscuri
Sondajul a testat cunoștințele despre beneficiile și riscurile legate de consumul de pește:
– Aproximativ 5 din 10 consumatori cunoÈ™teau beneficiile pentru sănătate.
– Doar 1 din 10 cunoÈ™tea riscurile.
– TotuÈ™i, mercurul a fost cel mai recunoscut contaminant în aceste alimente.
Sprijin pentru autoritățile naționale
Raportul evidenÈ›iază diferenÈ›e importante între țări È™i între grupurile de populaÈ›ie (adolescenÈ›i/adulÈ›i vs. femei însărcinate). Aceste informaÈ›ii pot fi extrem de utile autorităților naÈ›ionale de sănătate publică pentru a-È™i îmbunătăți strategiile de comunicare către consumatori.
